(Jaren geleden gebeurd, toen Amsterdam nog Amsterdam was)

Ook dit is weer een waar gebeurd verhaal. Ik denk dat het inmiddels zo’n vijftien jaar geleden is toen dit gebeurde. Ik liep op de Middenweg in Amsterdam en ik moest bij het kruispunt wachten tot het stoplicht op groen sprong zodat ik kon oversteken.Wat gebeurde er?

Met hoge snelheid kwam er een brandweerauto aanrijden met sirene en zwaailichten. Zij reden met een bloedgang over het kruispunt richting Christiaan Huygensplein. Althans dat was de bedoeling!!.Helaas was de ventweg verspert want daar stonden enkele gastarbeiders tweedehands auto’s te verkopen. Zij waren niet van plan om opzij te gaan om ruimte te maken. Komt er ook nog een opgetutte hittepetit uit haar auto stappen, want de dame moest blijkbaar in de modewinkel zijn.

Op haar gemakje liep zij daar naar toe, op een manier van “zien jullie wel hoe deftig ik ben”? De sirene van de brandweerauto loeide en loeide en ging enorm te keer, maar de brandweerauto kon er niet door omdat niemand ruimte wilde maken. Ik stond vol verwondering te kijken en dacht dat is toch niet waar? Ik moet de politie bellen want dit wordt straks nog knokken.

Er staat een huis in brand!! Ga opzij!! Gelukkig had de chauffeur van de brandweerauto een oplossing. Behendig manoeuvreerde de chauffeur de brandweerauto tussen wat auto’s door en stuurde de brandweerauto de stoep op. Even verderop kon de brandweerauto weer gewoon de weg op en reed met gillende sirende verder naar de brand. Mijn nieuwsgierigheid werd wel erg groot, want er moest toch wel heel wat aan de hand zijn. Zodra het voetgangerslicht op groen sprong ben ik ben snel overgestoken en naar het plein gehold om te kijken.

Op het plein stond het vol met mensen. Iedereen was muisstil, en zij stonden allemaal naar boven te kijken. Ik keek ook naar boven, maar ik zag nergens rook!! En toen!!. Plotseling ging er een zucht van ontroering door de menigte. Hij leeft nog!!. Hij leeft nog!! riepen sommige mensen. Wat denk je wat eraan de hand was?

Er zat een duif verward in een netje. Wat een toestand allemaal zeg. Ik hou heel veel van dieren maar dit is gewoon gestoord. Wat een drama. Een brandweerauto die met gillende sirene aan komt scheuren voor een duif in een netje? Hoofdschuddend draaide ik mij om en vervolgde ik mijn weg terwijl ik dacht: “Wie moet dit in vredesnaam betalen?”