Papieren Coronabewijs (29-09-2021)

Hoe vraagt u een papieren coronabewijs aan?

Vanaf zaterdag 25 september 2021 is het laten zien van een coronatoegangsbewijs, de zogenaamde QR-code, op veel plekken verplicht. Maar wat nou als u geen mobiel hebt die zo’n QR code kan laten zien? Dan is er de mogelijkheid om een papieren coronabewijs aan te vragen. Hoe dat precies werkt, leggen wij u uit.

Waar kunt u een papieren coronabewijs aanvragen?

Een papieren coronabewijs aanvragen, kan op twee manieren. Via de computer en via de telefoon. We leggen eerst uit hoe u dit doet via de computer. Onderaan dit artikel leggen we uit welk telefoonnummer u kunt bellen om een papieren bewijs thuisgestuurd te krijgen.

Via de computer papieren coronabewijs printen

Via de computer gaat u naar de CoronaCheck website van de Rijksoverheid. Hiervoor Gaat u naar https://coronacheck.nl/nl/print

Vaccinatiebewijs, herstelbewijs of bewijs testuitslag

U kunt drie verschillende bewijzen aanmaken. Hiermee bedoelen we een vaccinatiebewijs, een herstelbewijs of een recente negatieve testuitslag. U maakt een keuze uit een van deze drie opties en klikt hierop. Daarna moet u inloggen met uw DigiD om de juiste gegevens op te halen.

QR code uitprinten

Krijgt u uw gegevens te zien en kloppen deze? Klik dan op de knop ‘Maak bewijs’. Dan krijgt u een PDF bestand. In dit bestand staan twee QR codes. Een voor gebruik in Nederland en de ander voor in het buitenland. Deze QR codes kunt u allebei uitprinten.

Papieren coronabewijs telefonisch aanvragen

Heeft u geen DigiD, smartphone of computer met printer? U kunt dan bellen naar de CoronaCheck helpdesk om te vragen of u uw papieren coronabewijs thuisgestuurd kunt krijgen. Het nummer van deze helpdesk is 0800-1421 .

Papieren coronabewijs gebruiken

Met uw uitgeprinte coronabewijs kunt u naar onder andere restaurants, theaters en bioscopen. Let wel op: uw papieren QR code is een jaar geldig. Wanneer de QR code verloopt, kunt u een nieuwe aanvragen en deze opnieuw uitprinten. Bent u uw papieren bewijs kwijt? Ook dan kunt u een nieuw bewijs aanvragen en deze uitprinten.